آخرین وضعیت فیبر نوری در ایران


آفتاب نیوز :

مجید سلطانی – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران – در گفت و گوی ویژه با خبرگزاری ایسنا درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه فیبر نوری در این کشور و پایتخت تهران، گفت: سطح فیبر نوری ایرانیان. شرکت مخابرات در تمامی ابعاد (بین شهری، درون شهری و روستایی) از سال 1399 و در کل کشور 169 هزار و 540 کیلومتر بوده و در پایان نیمه اول سال 1402 به 192 هزار و 630 کیلومتر رسیده است.

وی افزود: اولین تاریخ ورود فیبر نوری به ایران به بیش از 30 سال قبل برمی گردد که مخابرات ایران از این فناوری ارتباطی در داخل شهرها استفاده می کرد. تعداد فیبر نوری شهری از 53 هزار و 770 کیلومتر به 64 هزار و 38 کیلومتر رسیده است. با توجه به میزان فیبر نوری بین شهرها از 40 هزار و 308 کیلومتر به 42 هزار و 679 کیلومتر و با توجه به میزان فیبر نوری در مناطق روستایی از 75 هزار و 152 کیلومتر به 84 هزار و 913 کیلومتر؛ بر این اساس می توان گفت شرکت مخابرات توسعه فیبر نوری در تمامی ابعاد را از اهداف مهم خود می داند و در این زمینه فعالیت می کند.

سلطانی در ادامه به تعداد FAT (ترمینال دسترسی فیبر) نصب شده توسط شرکت مخابرات ایران اشاره کرد و توضیح داد: آنچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مد نظر دارد لایه دسترسی فیبر نوری است و از هاب ها به محله ها و پسیو است. عنصری به نام FAT در محله ها نصب می شود. تعداد کل FAT نصب شده توسط این شرکت در مناطق و مراکز صنعتی به 74 هزار و 216 دستگاه رسید. اما آنچه از سال گذشته به عنوان پروژه نجما نصب کرده ایم 25 هزار و 22 FAT در کل کشور است که از این تعداد 17 هزار و 631 دستگاه فعال هستند و می توانند خدمات ارائه دهند.

آخرین وضعیت فیبر نوری در کشور

مدیر شرکت مخابرات ایران گفت: 15 هزار و 939 واحد FAT در استان تهران نصب شده است که از این تعداد 4 هزار و 924 واحد در پروژه نجما نصب شده و 3 هزار و 684 واحد فعال است. جالب است که آمار ذکر شده روزانه اضافه می شود، زیرا ما پروژه نجما را دو سال یعنی تا پایان سال 1403 تعریف کرده ایم.

وی توضیح داد: در تعریف پوشش فیبر نوری بین شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاوت وجود دارد. تعریف وزارت ارتباطات این است که FET نصب می شود و در شعاع 300 متری هر خانه، مغازه و تجارتی که وجود دارد تحت پوشش این دستگاه قرار می گیرد. اما تعریف ما کمی پیچیده تر است و برای شعاع 100 متری به بالا باید دستگاه FET نصب شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پوشش ما با تعریف خودمان از دو میلیون و حدود 800 هزار پورت فراتر رفته است، اما طبق تعریف وزارت ارتباطات تاکنون نزدیک به هشت میلیون پورت با همین تعداد FAT که در تاجیکستان وجود دارد را رد کرده ایم. . کشور است و تا پایان امسال می توانیم 10 میلیون جلد با این تعریف ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به بیان پروژه نجما پرداخت و با تاکید بر اینکه این پروژه فقط برای شرکت مخابرات ایران است و منابع خود شرکت بدون انگیزه و پول صرف آن می شود، تاکید کرد: حتی در کشورهای پیشرفته، هنگامی که ما از فیبر نوری استفاده می کنیم توسعه خواهیم داد. در دستور کار قرار می گیرد، ابتدا تحلیل اقتصادی انجام می شود و اگر برنامه اقتصادی صحیح نباشد، شرکت متضرر می شود. در این زمینه از میان 12 سناریو و یک تحلیل دقیق اقتصادی که برای مردم، کشور و ارتباطات ایران مفید است، پروژه نجما مخابرات انتخاب شد.

آخرین وضعیت فیبر نوری در کشور

وی تاکید کرد: اگر منطقه ای در تهران مشمول تعریف ارتباط فیبر نوری باشد، کمتر از یک هفته زمان می برد تا این سرویس ارائه شود. بنابراین با بررسی های انجام شده تا حدود اواخر سال 1403، منطقه تهران به گونه ای تحت پوشش قرار می گیرد که اکثر کسانی که می خواهند در عرض یک تا دو هفته به این فناوری دسترسی داشته باشند.

سلطانی درباره هزینه های به دست آوردن این فناوری برای مشتریان نهایی گفت: این هزینه ها با مراجعه به سایت شرکت مخابرات ایران مشخص می شود و اتفاقاً مشوق ها یا تبلیغاتی مانند مودم های توزیع نیز ارائه می شود. افرادی مانند کارآفرینان و مراکز صنعتی که از این سرویس استفاده کرده اند بسیار راضی هستند. اما مشتریانی که مایل به استفاده از این فناوری هستند می توانند به وب سایت شرکت مخابرات ایران مراجعه کنند. نکته جالب این است که اگر تقاضا برای استفاده از فیبر نوری در منطقه ای افزایش یابد، بلافاصله اقداماتی را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با توجه به حرکت برخی کشورها در راستای سرمایه گذاری در اینترنت ماهواره ای و پیشرفت فناوری، آیا لازم است در ارتباطات کشور تنها بر روی فیبر نوری و با این میزان سرمایه گذاری شود؟ وی پاسخ داد: در این زمینه وقتی می گوییم طرح باید اقتصادی باشد باید همه جوانب را در نظر بگیریم. بحث این است که اخیراً روند به سمت فیبر نوری حتی در برخی کشورها کند شده است و ممکن است آنها بیشتر به سمت اینترنت تلفن همراه حرکت کنند. به عنوان مثال نمی توان سرعت های بالاتری را در اینترنت 4G ارائه کرد، بنابراین برخی از شرکت های مخابراتی در دنیا مسیر سرمایه گذاری خود را از فیبر نوری به اینترنت موبایل تغییر داده اند.

وی افزود: اما ما در این زمینه محدودیت هایی داریم و باید در نظر داشته باشیم که سایر کشورها فناوری را به راحتی انتخاب می کنند، اما نمی توانیم به راحتی این کار را انجام دهیم، اگر به عنوان فردی که در این زمینه فعالیت کرده ایم و بر اساس نظر کارشناسان ما باید تعادل ایجاد کنیم. بین ارتباطات ثابت و سیار برقرار شود و این نقطه تعادل بسیار مهم است و شرکت مخابرات ایران در تلاش است تا این کار را انجام دهد.

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما